tirsdag den 3. november 2009

Hurra for Ubuntu

For snart længe siden skrev jeg her på siden et indlæg om, at jeg havde fået installeret styresystemet Ubuntu på min pc. Styresystemet, der er open source, har givet lidt kvaler i forhold til at vise web-tv og Youtubeklip, men nu begynder der virkelig at ske noget. Med opdateringerne i version 9.10 er problemerne med levende billeder forsvundet som dug for solen, så nu er der virkelig tale om et produkt, der burde feje Microsoft af banen.

Eneste tilbageværende problem, som jeg er stødt på, er, at det fortsat ikke er muligt at benytte sig af populære bibliotekstjenester som netmusik.dk og netlydbog.dk. Disse problemer skyldes dog, at tjenesterne benytter sig af et filbeskyttelsessystem kaldet DRM, som er udviklet af Microsoft. Jeg håber inderligt, at bibliotekerne som offentlig institution snart indser det problematiske i denne skævvridning og finder en anden løsning, der tilgodeser alle styresystemer.

Hurra for Ubuntu 9.10

Ingen kommentarer:

Send en kommentar