mandag den 28. marts 2011

Vi Christian den Niende...

...af Guds Naade Konge til Danmark, De Venders og Gothers Hertug til Slesvig, Holsteen, Stormarn, Ditmarsken, Lauenborg og Oldenborg.

Sådan står der skrevet på forsiden af den reviderede grundlov fra 1866. Jeg blev opmærksom på dette under en rundvisning i folketinget, hvor Danmarks grundlove er udstillet.
Det har siden undret mig, at kongen kunne bevare hertugtitlen over områder, som vi mistede to år tidligere i 1864.

Da jeg ikke selv kunne finde noget fornuftigt svar på dette paradoks, skrev jeg til Folketingets oplysning, som fluks gav mig svar på spørgsmålet. Svaret lyder således:

Titlen ”Af Guds Naade Konge til Danmark, De Venders og Gothers Hertug til Slesvig, Holsteen, osv er en historisk titel, som har været brugt af kongehuset frem til Margrethe 2.s tronbestigelse i 1972. Dronningens titel i dag er: Margrethe II Danmarks Dronning.

Titlen blev ikke justeret i forhold til de faktiske forhold, men indeholdt en form for historisk territorialt krav, som dog blev afskaffet samtidig med en ændring af Rigsvåbnet i 1972.

Så ved jeg det og har ro i sindet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar