fredag den 31. juli 2009

Red ordet

Red ordet er navnet på en ny blog, som har til formål at bevare udrydningstruede danske ord. Man kan således adoptere et ord, som man forpligter sig til at benytte mindst ti gange hver dag resten af 2009.

Idéen til bloggen kom på bane i en pause på Kolding Bibliotek, hvor vi diskuterede en artikel fra Politiken, der handler om en svensk journalist, der kæmper for at bevare udrydningstruede ord i det svenske sprog.

Vi har allerede fået meget fornøjelse og morskab ud af bloggen, hvor blandt andre følgende ord allerede er blevet adopteret: Lobhudle, polisk, omkalfatre og smøle.

En hel hob af gode danske ord lever fortsat en forhutlet tilværelse i glemslens gader, så hvis du har lyst til at bidrage til Red ordet, er du naturligvis mere end velkommen. Skriv blot til undertegnede, så sætter vi i værk.

4 kommentarer:

  1. Hej Kristoffer

    Smukt initiativ. Jeg tager hellere end gerne ordet "rørstrømsk" under mine vinger. Med i opløbet var "kaudervælsk", "vranten" og "vrissenper".

    Jakob - www.jakobmejlholm.dk

    SvarSlet
  2. Vi bør også værne om "sporenstregs". Går det i glemsel, får jeg et bommesislag.

    SvarSlet
  3. Jeg tænker lige over et godt ord, for jeg synes initiativet er fint.

    SvarSlet
  4. Lad mig være med! Kålhøgen vil jeg gerne adoptere.

    SvarSlet