Schaltz' synspunkter har ført til megen ståhej, men hun må være blevet misforstået, for i sig selv er der vel ikke noget revolutionerende i at ville skabe et mere attraktivt og besnærende tilbud til bibliotekets lånere – det er netop vores opgave at formidle. De bøger, der ikke står fremme er jo stadig tilgængelige; både i biblioteksbasen og via en bibliotekar. I det åbne biblioteksrum skal vi i mindre grad formidle de titler, som kunderne går specifikt efter og i højere grad markedsføre de materialer og tilbud, som de ikke vidste, de kom efter.
”At kigge lige ind i en bogryg er ikke god formidling” udtaler Pernille Schaltz i Bibliotekspressen 20/2007 og det har hun fuldstændigt ret i. Frem med forsiderne og de nye digitale tilbud, så kunderne kan se alt det spændende, vi har at byde på i bibliotekerne. En bog kan sagtens formidles effektivt, selv om den står ude bagved.
Pernille Schaltz har gjort bibliotekerne en stor tjeneste ved at skaffe megen spalteplads og omtale i de danske aviser. Når der samtidig, berettiget, tales meget om, at bibliotekerne har svært ved at markedsføre sig selv, så det er nu, der skal holdes fast venner. Nu er der endelig hul i gennem til de store medier, og dermed har vi en gylden chance for at fortælle den gode historie om alt det, vi har at tilbyde, så borgerne bliver mere bevidste om, at bibliotekerne er inspirationens og mulighedernes land.
Politikerne læser jo også aviser, så lad os få al den PR vi kan, så bliver vi måske ikke ramt så hårdt næste gang, der skal skæres i de kommunale budgetter.
Ovenstående læserbrev bringes i Bibliotekspressen 4/2008.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar