onsdag den 12. september 2012

Top 10

Tilbage i 2007 præsenterede jeg her på siden en en top 10-liste over de bøger jeg havde læst på det tidspunkt. Fem år er imidlertid lang tid, så derfor tænkte jeg, at det nu var tid til at udgive en revideret udgave.

Denne gang har jeg mere eller mindre bevidst valgt at prioritere bøger, som jeg bliver ved med at vende tilbage til eller tænke over. Derfor er det måske mere rigtigt at tale om en liste over de vigtigste bøger jeg har læst. Listen ser cirka sådan ud i nogenlunde prioriteret rækkefølge. I parentes ses placeringen på forrige liste.

1. Intet nyt fra vestfronten af Erich Maria Remarque (2)
2. Hvis dette er et menneske af Primo Levi (ny)
3. Hvad er demokrati? af Hal Koch (ny)
4. Ung må verden endnu være af Nordahl Grieg (1)
5. Salme ved rejsens afslutning af  Erik Fosnes Hansen (ny)
6. En god idé - fik du den af Ulrik Haagerup (4)
7. Forførerens dagbog af Søren Kierkegaard (5)
8. Den gamle mand og havet af  Ernest Hemingway (ny)
9. Den lille prins  af Antoine de Saint-Exupéry (ny)
10. Stalinismens fascination og danske venstreintellektuelle af Bent Jensen (10)

Som man kan se, har der efterhånden sneget sig mange klassikere ind på listen, men det må jo blot betyde, at de er klassikere med god grund.

Hvad der den vigtigste bog du har læst?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar